ë-Jumpy Hydrogen bedrijfswagen van de toekomst

Body

 

Sinds 2018 innoveert Citroën continu om mee te gaan in de maatschappelijke ontwikkelingen en om het ondernemers gemakkelijker te maken om hun werk op verantwoorde wijze te doen. Om te beantwoorden aan nieuwe behoeften op sociaal en duurzaamheidsgebied introduceert Citroën de ë-Jumpy Hydrogen, die zijn energie haalt uit waterstof. Daarmee heeft Citroën het compleetste elektrisch aangedreven modellenaanbod op de markt voor lichte bedrijfswagens.

 

“De ë-Jumpy Hydrogen completeert ons assortiment lichte bedrijfswagens. Met de combinatie van brandstofcel en batterijen biedt de ë-Jumpy Hydrogen het beste van beide technologieën. De componenten zijn slim in de auto geïntegreerd, zodat ze geen invloed hebben op het laadvermogen – een cruciale factor voor ondernemers in dit segment. De ë-Jumpy Hydrogen speelt in op de behoeften van en het gebruik door professionals, met zijn actieradius van meer dan 400 kilometer, de kleinere impact van de buitentemperatuur op de actieradius, voltanken met waterstof binnen drie minuten en de mogelijkheid om energie terug te winnen tijdens het afremmen”, zegt Laurence Hansen, Product- en Strategiedirecteur Citroën.

Nieuwe energie: Citroën Jumpy op waterstof

Citroën completeert zijn gamma elektrisch aangedreven lichte bedrijfswagens (LCV’s) met waterstoftechnologie. Daarmee wil het beantwoorden aan de vraag van zo’n 8% van de ondernemers die vaak meer dan 300 kilometer moeten afleggen en niet de tijd hebben om hun elektrische bedrijfswagen voldoende op te laden. Met de waterstofvariant voldoet het LCV-gamma aan alle behoeften in dit segment.

De ë-Jumpy Hydrogen is een elektrisch aangedreven LCV die is voorzien van een brandstofcel en een oplaadbaar batterijpakket. Dit is de eerste Citroën die met een dergelijke aandrijflijn is uitgerust. Ondanks de nieuwe techniek aan boord is het laadvolume en de capaciteit van de Jumpy volledig intact gebleven. De praktische ë-Jumpy Hydrogen heeft een actieradius van meer dan 400 kilometer*. De drie koolstofvezel waterstoftanks (druk 700 bar) zijn ondergebracht naast het batterijpakket, onder de voorstoelen, en zijn binnen drie minuten vol te tanken met waterstof. Doordat de ë-Jumpy emissievrij rijdt, kunnen zelfstandig ondernemers ook in de toekomst milieuzones in steden binnenrijden om hun werk te doen.

De Citroën ë-Jumpy Hydrogen is volledig elektrisch en maakt gebruik van twee elkaar aanvullende energiebronnen. Ten eerste de 45 kW brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit voor de elektromotor die de wielen aandrijft. De waterstof is opgeslagen in drie cilindrische tanks bij een druk van 700 bar. De tweede energiebron is een 10,5 kWh lithium-ion-batterij die in geval van nood – als de waterstof op is – nog voor 50 kilometer stroom kan leveren aan de elektromotor. De batterij neemt de voeding dan automatisch over, maar is vooral bedoeld om extra power te leveren tijdens het oprijden van steile hellingen en tijdens acceleratie. Het batterijpakket wordt automatisch opgeladen door de brandstofcel, zodat altijd voldoende stroom ‘in voorraad’ is. De batterijen worden door het regeneratieve systeem ook bijgeladen tijdens het remmen én kunnen worden opgeladen aan een laadstation voor elektrische auto’s.

De Citroën Jumpy wordt geproduceerd in de SevelNord-fabriek nabij Valenciennes in Noord-Frankrijk. De ombouw tot ë-Jumpy Hydrogen vindt plaats in het brandstofcel-ontwikkelingscentrum van Stellantis Group in Rüsselsheim in Duitsland. De ë-Jumpy Hydrogen is er in twee maten – M van 4,95 meter lang en XL van 5,30 meter lang. Naar verwachting worden de eerste exemplaren van de ë-Jumpy Hydrogen begin 2022 afgeleverd.

“Citroën begon een breed offensief in de LCV-markt en kondigde voor 2021 een volledig geëlektrificeerd gamma aan. Maar Citroën gaat verder. Het laat zich inspireren door professionals en de manier waarop ze hun lichte bedrijfswagens gebruiken. Daarom completeert Citroën het aanbod volledig elektrische LCV’s met de waterstofversie van de ë-Jumpy. De nieuwe techniek is geschikt voor klanten die regelmatig lange afstanden rijden of sneller moeten opladen. Citroën biedt professionals dus een gevarieerd gamma van elektrische bedrijfswagens waarmee ze hun activiteiten op een duurzame manier kunnen ontplooien zoals ze gewend zijn, maar rekening houdend met het milieu en de toenemende beperkingen van de toegang tot stadscentra”, aldus Anne-Lise Richard, hoofd van Stellantis Business Unit Low Emission Vehicles.

Meest complete gamma LCV’s, volledig elektrisch vanaf 2021

De Europese markt voor elektrische voertuigen groeit snel: in 2020 was de groei 132% ten opzichte van 2019. Bijna een op de tien verkochte voertuigen is inmiddels elektrisch aangedreven. De verwachting is dat de markt in 2021 met nog eens 53% groeit. Dat zijn meer dan twee miljoen elektrische voertuigen. Ook de markt voor elektrische LCV’s groeit, naar verwachting met 127%, en Citroën wil een groot aandeel voor zichzelf opeisen. Het doel voor 2025 is een marktaandeel bij de elektrische LCV’s van meer dan 25%.

Nog afgezien van de geringe carbon footprint zijn de elektrische LCV’s van Citroën essentieel voor professionals die hun activiteiten steeds vaker moeten uitvoeren in milieuzones in steden, waar auto’s met verbrandingsmotor steeds vaker geen toegang meer hebben. Elektrificatie biedt ondernemers de mogelijkheid om hun vloot te moderniseren met het oog op het milieu en gebruikskosten.

Een voorbeeld van lagere gebruikskosten is de Citroën ë-Berlingo VAN. Die gebruikt gemiddeld 18 kWh elektriciteit per 100 kilometer, wat neerkomt op ongeveer € 3. De onderhoudskosten zijn gemiddeld 30% lager dan voor een auto met verbrandingsmotor. Daarbij biedt elektrificatie het extra comfort van vloeiende en stille aandrijving, terwijl de prestaties en de capaciteiten van de ë-Berlingo VAN, ë-Jumpy en ë-Jumper optimale productiviteit waarborgen.

Sinds september is de ë-Jumpy (full-ëlectric) al leverbaar en vanaf de tweede helft van 2021 zijn ook de ë-Berlingo VAN, de ë-Jumper en de ë-Jumpy Hydrogen leverbaar. Daarmee biedt Citroën het meest uitgebreide gamma elektrische LCV’s op maat voor elke professional. En daarmee heeft Citroën ook zijn belofte uit 2019 waargemaakt om het hele gamma elektrische LCV’s te elektrificeren met ingang van 2021.

Citroën ë-Berlingo VAN

ë-Berlingo VAN: partner van professionals

Sinds 1996 heeft Citroën wereldwijd al meer dan 1,6 miljoen Berlingo VANs verkocht. Per eind april was de Berlingo VAN de op één na de bestverkochte auto in zijn segment in Europa. Het model is al drie generaties lang de maatstaf in zijn segment.

De ë-Berlingo VAN biedt met een actieradius van 275 km* veel vrijheid voor het werk, zowel in steden waar steeds meer beperkingen gelden vanwege het milieu, als in buitenwijken en verder buiten de stad. De lithium-ion-batterij van 50 kWh kan in slechts 30 minuten tot 80% van de capaciteit worden opgeladen bij een openbaar snellaadstation. Dankzij zijn 100 kW (136 pk) sterke elektromotor bereikt de auto een topsnelheid van 130 km/u.

De voordelen van elektrisch rijden zijn een aanvulling op de kwaliteiten achter het succes van de Berlingo VAN, zoals vijf carrosserievarianten, laadruimte tot wel 4,4 m3, laadvermogen 800 kg en alle gebruiksmogelijkheden van het Extenso-interieur. De ë-Berlingo VAN is voorzien van achttien rijhulpsystemen, onder meer een head-up display (primeur in dit segment) en een instrumentenpaneel met een nieuw digitaal 10-inchscherm van hoge resolutie.

Citroën ë-Jumpy

ë-Jumpy

De Citroën ë-Jumpy is het meest veelzijdige model, geschikt voor elke route. Medewerkers van onderhoudsbedrijven kunnen kleine en middelgrote voorwerpen vervoeren en profiteren van de grootste laadruimte en -vermogen in het segment.

De Citroën ë-Jumpy is verkozen tot ‘International Van of the Year 2021’, niet alleen vanwege zijn moderne vormgeving, comfort, laadruimte tot 6,6 m3 en laadvermogen van maximaal 1.299 kg, maar ook voor zijn toonaangevende flexibiliteit – vooral met Citroëns multifunctionele Moduwork-systeem dat een nuttige lengte van 4 meter biedt – en rijkwaliteiten in combinatie met de beste elektrische aandrijftechnologie. Professionals kunnen kiezen op basis van de benodigde actieradius: 230 km* met de 50 kWh batterij of tot 330 km* met de 75 kWh batterij. Daarmee voldoet de ë-Jumpy aan ruim 91% van de behoeften in dit segment.

Citroën ë-Jumper

ë-Jumper

De ë-Jumper is ontworpen voor het vervoer van grotere en zwaardere ladingen en rijdt meer op snelwegen en buitenwegen dan in stadscentra. Het gamma van de ë-Jumper is eindeloos variabel, met vier carrosserievarianten (bestelwagen, chassis-cabine, chassis-dubbele cabine en open laadbak) vier lengtevarianten en drie hoogtevarianten. De ë-Jumper is voorzien van twee batterijpakketten, waardoor zijn actieradius tot 224 km* toonaangevend is in het segment. De geluidloze elektromotor en acht handige rijhulpsystemen zorgen voor optimaal rijplezier tijdens alle dagelijkse ritten. De ë-Jumper is naar wens op te bouwen voor de meest uiteenlopende taken, met een laadvermogen van maximaal 1.590 kg (chassis-cabine, excl. opbouw), laadcapaciteit tot wel 17 m3 (gesloten bestelwagen) en keuze uit twee maximaal toelaatbare totaalgewichten (GVW).

*Alle technische specificaties zijn onder voorbehoud van definitieve Europese typegoedkeuring.

Extra ondersteuning en nog eenvoudiger elektrisch rijden

Citroën beveelt de Charge my Car-app van Free2Move aan. De app helpt klanten overal in Europa bij het opladen van de batterij, doordat die toegang biedt tot meer dan 230.000 openbare laadstations. Daarmee kan de klant vol vertrouwen reizen buiten de stad plannen en ondernemen. Aan de hand van de laadstatus van de batterij wordt een kaart weergegeven waar binnen de huidige actieradius zich voor de auto geschikte laadstations bevinden én beschikbaar zijn. Opladen is net zo eenvoudig, via de app of met de meegeleverde Free2Move-laadpas, waarmee de klant het opladen kan starten en stoppen en kan afrekenen. De app biedt ook een overzicht van het energieverbruik en nuttige statistische gegevens voor wagenparkbeheerders. Het plannen van routes is eveneens een fluitje van een cent. De klant hoeft alleen de resterende actieradius van de auto in te voeren en de route wordt automatisch verzonden naar de touchscreen in de auto of naar een app naar keuze: Waze, Map of Google Maps.