Nieuwe Citroën ë-Berlingo

Body

 

Citroën presenteert de ë-Berlingo, de volledig elektrische versie van de Berlingo. De Citroën Berlingo is de ultieme vrijetijdsauto waarvan de eerste generatie al in 1996 verscheen. Het is bovendien een Multi Purpose Vehicle (MPV), een type personenauto met veel binnenruimte en volop praktische mogelijkheden. De Berlingo dankt een groot deel van zijn succes aan zijn riante interieurruimte dat bovendien flexibel in te delen is. Met de nu gepresenteerde Citroën ë-Berlingo begint de Berlingo aan een nieuw hoofdstuk, zónder emissie. De nieuwe ë-Berlingo staat vanaf het vierde kwartaal van 2021 in onze showroom.

“De Citroën ë-Berlingo biedt voldoende rijbereik, zónder concessies te doen aan de praktische aspecten van de Berlingo. Op die manier kunnen onze klanten optimaal genieten van al hun activiteiten, hoe divers deze ook zijn. De ë-Berlingo garandeert ze een soepele en stille rit en geeft ze de voldoening van het behoud van de luchtkwaliteit en een beheerst autobudget. Dit zijn hoge klantverwachtingen en met name in het segment van de Berlingo van strategisch belang, aangezien dergelijke hoge carrosseriëen beperkt zijn in termen van CO2-uitstoot en brandstofverbruik. We zijn er trots op dat de Berlingo, de eerste auto bedoeld voor allerlei vrijetijdsactiviteiten, een van de eerste is die aan deze uitdagende verwachtingen kan voldoen.” Aldus Laurence Hansen – product- en strategy-directeur van Citroën.

De introductie van de eerste generatie Citroën Berlingo in 1996 als de ultieme vrijetijdsauto heeft geleid tot een enthousiaste community die zeer gehecht is aan de persoonlijkheid, bruikbaarheid en flexibiliteit van de Berlingo. De compacte buitenafmetingen en het tegelijkertijd ruime, modulaire interieur zijn belangrijke troeven voor klanten die veel ruimte nodig hebben. Dit aankoopargument versterkt de aantrekkingskracht van de Berlingo in een segment waar dergelijke proposities schaars worden. De komst van een elektrische versie van de Berlingo is cruciaal. De ë-Berlingo is een eigentijds antwoord op de milieu-uitdagingen waar we met z’n allen voor staan en richt zich tot klanten met een voorliefde voor de natuur die zich bewust zijn van hun ecologische voetafdruk én bovendien rekening willen houden met hun auto-budget. De ë-Berlingo combineert functionaliteit met plezier, profiteert van de beste elektrische technologie en versterkt de gemoedsrust mét behoud van alle functionaliteiten van de Berlingo.

ë-Berlingo: stilte is standaard dankzij elektrische aandrijftechniek

 

Elke reis een ontspannende gebeurtenis

De nieuwe Citroën ë-Berlingo maakt van elke reis een ontspannende gebeurtenis, voor álle inzittenden. De start verloopt uitermate soepel met een lineair koppel en een onmiddelijke acceleratie zónder te schakelen. De volledig elektrische aandrijflijn produceert hierbij geen geluiden en trillingen. Verder biedt de ë-Berlingo een interieurcomfort van topklasse met hoger geplaatste stoelen, een soepele besturing en een draaicirkel van 10,8 meter. De elektromotor van de ë-Berlingo heeft een vermogen van 100 kW (136 pk) en een koppel van 260 Nm. Hiermee bereikt de ë-Berlingo een topsnelheid van 135 km/uur, ongeacht de rijmodus. De rijstanden worden geactiveerd met behulp van een keuzeschakelaar gecombineerd met speciale ë-Toggle-bediening. Hierbij zorgt de rijstand Normal (80 kW en 210 Nm) voor het beste compromis tussen actietadius en rijdynamiek. De rijstand Eco (60 kW en 180 Nm) verlaagt het energieverbruik door de werking van de verwarming en airconditioning in de auto te beperken zonder die volledig uit te schakelen, en door het vermogen en koppel te reduceren. De derde rijstand – Power (100 kW en 260 Nm) is bedoeld voor optimale prestaties onder maximale belasting en rijplezier.

Voldoende actieradius voor de hele dag

Klanten van vrijetijdsauto’s hebben verschillende mobiliteitsbehoeften om optimaal te kunnen genieten van hun vrijetijdsactiviteiten. De autoreizen die ze hierbij afleggen, verschillen qua duur. De Citroën ë-Berlingo voorziet in al deze behoeften op een kameleon-achtige manier en past zich van de ene op de andere dag aan elke klantbehoefte aan. De ëBerlingo doet dit bijvoorbeeld door vrije toegang tot gereguleerde milieuzones in steden mogelijk te maken. En door zijn bestuurder in staat te stellen probleemloos te reizen met voldoende actieradius. Afhankelijk van de rijstijl is de lithiumionbatterij van 50 kWh goed voor een actieradius van maximaal 280 kilometer (voorlopig cijfer). De ë-Berlingo maakt gebruik van toonaangevende elektrische technologie. Beide lengtematen zijn leverbaar met dezelfde aandrijflijn en hetzelfde accupakket.

Voor een zo optimaal mogelijk rijbereik, regenereert de aandrijflijn van de ë-Berlingo energie tijdens het remmen en vertragen. Om dit te optimaliseren, hoeft de bestuurder alleen maar op de ‘B’-knop op de middenconsole te drukken. De batterij, die zich onder de stoelen en laadvloer bevindt, heeft geen nadelige invloed op de interieurruimte. De batterij slaat de energie op die nodig isvoor de werking van de elektromotor, verwarming en airconditioning. Het laadniveau van de batterij wordt weergegeven in onder meer het instrumentarium. Citroën geeft op de batterij een garantie van acht jaar of 160.000 kilometer (voor 70 procent van de batterijcapaciteit aan het einde van de garantietermijn). De klant krijgt na een jaar (of 20.000 kilometer) een accu-capaciteitscertificaat en vervolgens bij elke onderhoudsbeurt, om de twee jaar of 40.000 kilometer.

Gemakkelijk en snel opladen en beheersbare kosten

Klanten van een auto als de ë-Berlingo hebben vaak een eigen huis en kunnen gemakkelijk opladen. Er zijn drie opties om te batterij op te laden. De batterij kan 's nachts grotendeels worden opgeladen met een eenvoudige Wallboxaansluiting, om vervolgens de volgende ochtend met een gerust hart op weg te kunnen.
- De Mode 2-kabel (optioneel in Nederland) kan worden gebruikt voor het opladen thuis of op het werk. Deze oplaadmodus is compatibel met een normaal stopcontact. Daarmee wordt de batterij voor 100 procent opgeladen in 27 uur.
- Voor privé of openbaar laden is de installatie van een 3,7 kW tot 22 kW Wallbox en een Mode 3-kabel (standaard) vereist. Met deze methode bedraagt de laadtijd 7,5 uur (enkelfasige 7,4 kW wallbox) of 5 uur (driefasige 11 kW wallbox) van 0 naar 100 procent.
- Supersnel opladen kan via een openbaar laadpunt tot 100 kW met een Mode 4-kabel geïntegreerd in de oplader. Hiermee kan de 50 kWh-batterij in 30 minuten tot 80 procent worden opgeladen. Daarmee is de Citroën ë-Berlingo het snelst op te laden van alle auto’s in zijn segment.

Vrijetijdsauto’s als de Berlingo zijn praktisch, maar de hogere carrosserie is niet bevorderlijk voor de aerodynamica. Elektrificatie is belangrijk om toch de impact op het milieu en de gebruikskosten zo veel mogelijk te reduceren. Dit is een belangrijk criterium voor klanten die niet over een eindeloos budget beschikken. Zonder de noodzaak van olie verversen, luchtfilters, brandstoffilters en versnellingsbakolie is het onderhoud 30 procent goedkoper ten opzichte van hetzelfde type auto met een meer traditionele verbrandingsmotor. Ook het energiebudget van klanten kent zijn grenzen. Dan is het goed om te weten dat de ë-Berlingo gemiddeld 18 kWh per 100 kilometer verbruikt voor een kostprijs van om en nabij € 3,-.

De Citroën ë-Berlingo biedt de mogelijkheid om het opladen in te plannen, bijvoorbeeld op tijdstippen dat de stroomtarieven gunstiger zijn. Ook kan de ë-Berlingo worden verwarmd terwijl de batterij nog op de lader is aangesloten. Zo verbruikt de verwarming geen energie van de batterij.

Handige services voor een serene elektrische lifestyle

Met de MyCitroën-app kunnen klanten hun smartphone of tablet gebruiken om op afstand het acculaadniveau en de actieradius van hun ë-Berlingo te controleren, de temperatuur in het interieur vooraf in te stellen en het opladen van de batterij in te plannen. Deze instellingen zijn ook toegankelijk via het touchscreen van het navigatiesysteem in het menu ‘Energy’. Deze handeling is beschikbaar voor het opladen thuis (Mode 2) of snel opladen (Mode 3) en kan op elk moment worden gewijzigd.

De Free2Move-app vereenvoudigt het opladen en parkeren (in Frankrijk) door toegang te bieden tot meer dan 220.000 laadstations. Klanten kunnen de app gebruiken om de beste route te plannen op basis van de dan geldende actieradius, inclusief een weergave van geschikte en beschikbare laadstations, noodzakelijke laadpauzes en totale laadtijden.

Citroën biedt voor de ë-Berlingo ook een laadoplossing op maat, inclusief een standaard of high-power Green'Upaansluiting of Wallbox (thuis of op de werkplek). In elk Europees land werkt Citroën met geselcteerde partners. De gekozen partner in Nederland is Engie. De laadoplossingen zijn beschikbaar voor particulieren, bedrijven en bijvoorbeeld wooncomplexen.

Design: energie op basis van specifieke behoeften

De strategie van Citroën is om iedere klant de energie op basis van hun behoeften te kiezen. De ë-Berlingo onderscheidt zich met enkele uiterlijke kenmerken, zoals het ë-logo met nieuwe ‘chevrons’ dat voor elektriciteit staat en op de grille te vinden is alsook op de achterklep, bumpers en Airbumps®. Het klepje voor de laadaansluiting zit op de plaats waar normaliter het brandstofklepje te vinden is.

Het interieur is volledig gericht op optimaal gebruiksgemak. In de middenconsole bevindt zich de ë-schakelaar waarmee de standen van de transmissie gekozen kunnen worden: Park, Reverse, Neutral, Drive en Brake. Ook zit hier de keuzeschakelaar voor het activeren van de drie rijstanden: Eco, Normal en Power.

In het menu van het 8-inch touchscreen biedt de ‘Energy’-knop toegang tot de elektrische functies van de auto: de energiestromen – geeft in realtime het functioneren van de elektrische aandrijflijn weer, samen met de gekozen rijstand, elektromotor en status van de batterij –, de verbruikscijfers en de mogelijkheid om opladen en voorverwarmen in te plannen. Een te personaliseren 10-inch touchscreen met hoge resolutie en een Head-up Display zijn optioneel leverbaar en bieden hoogwaardige en snelle weergave van de rij-assistentiefuncties en navigatie.

ë-Berlingo: lid van de familie, makkelijk in de omvang

 

De ë-Berlingo bouwt voort op de sterke punten en innovaties die verantwoordelijk zijn voor het langdurige succes van de Berlingo, de benchmark op het gebied van multifunctionele vrijetijdsauto’s. Het model maakt integraal deel uit van het Citroën Advanced Comfort®-programma en legt de nadruk op ruimte, flexibiliteit en helderheid. Verder biedt de ë-Berlingo een verbeterde welzijnservaring voor vijf of zelfs zeven inzittenden.

Twee lengtes, voor kleine en grote gezinnen

De nieuwe Citroën ë-Berlingo biedt alle voordelen van de versie met verbrandingsmotor. Hij is compact, modulair, ergonomisch en ruim. Verder biedt hij veel bergruimte en is hij gemakkelijk te manoeuvreren. En ondanks de compacte buitenafmetingen is er een comfortabele zitplaats voor maximaal zeven inzittenden. Klanten kunnen kiezen uit twee lengtematen: de kortere M-versie met een lengte van 4,40 meter of de langere XL-versie die 4,75 meter lang is – 35 centimeter extra tussen de wielbasis en de overhang achter. Vanwege zijn hoogte van minder dan 1,90 meter zijn alle parkeergarages toegankelijk voor de ë-Berlingo, ongeacht de lengte van de carrosserie.

Optimaal gebruik van de interieurruimte

Klanten die regelmatig de ruimte opzoeken voor hun vrijetijds- en/of buitenactiviteiten, hebben ook ruimte nodig in de auto die ze dagelijks gebruiken voor het vervoeren van personen en bagage. De ë-Berlingo is met deze behoeften in het achterhoofd ontworpen en biedt klanten waarnaar ze op zoek zijn, namelijk een ingenieus voertuig met eersteklas ruimte en functionaliteit, voor een gemakkelijk en aangenaam leven.

Vereenvoudigde toegang tot de cabine

De toegang tot de ë-Berlingo is extra gemakkelijk door de grote schuifdeur aan beide zijkanten – voorzien van elektrisch bedienbare ruiten. De grote achterklep vergemakkelijkt het laden en lossen van zware en grote voorwerpen en omvat een donkergetinte achterruit die naar wens kan worden geopend. De hoedenplank beweegt mee, zodat zonder de achterklep te hoeven openen spullen uit de bagageruimte kunnen worden gehaald.

Ruimte

De Citroën ë-Berlingo biedt zijn inzittenden het ruimste interieur in het segment. De XL-versie heeft een maximaal laadvolume van 1.672 liter en een laadlengte van 3,05 meter.

Flexibiliteit

Het ruime interieur van de Citroën ë-Berlingo kan naar behoefte aangepast worden en biedt optimale vrijheid bij dagelijks gebruik. Afhankelijk van de versie, kan de ë-Berlingo vijf tot zeven inzittenden vervoeren. Bovendien is er ruimte genoeg om zware en omvangrijke voorwerpen mee te kunnen nemen. Op de tweede rij – met drie individuele stoelen, allemaal even groot – profiteren inzittenden van een uiterst royale knieruimte van 156 mm. De stoelen kunnen afzonderlijk of gezamenlijk worden opgevouwen en aangepast teneinde de gewenste configuratie te verkrijgen. Een volledig vlakke laadvloer behoort tot de vele mogelijkheden.

Wanneer de voorste passagiersstoel is neergeklapt, ontstaat een volledig vlakke laadvloer. Hiermee wordt de lengte van de bagageruimte verlengd tot 2,70 meter voor de M-versie en 3,05 meter voor de XL-versie – ideaal voor het vervoeren van lange voorwerpen. Op de derde en achterste zitrij bevinden zich twee verwijderbare stoelen. Bij de XL-versie kunnen deze over een afstand
van 130 millimeter heen en weer schuiven om op die manier meer ruimte voor de passagiers of juist voor de bagage te bieden.De hoedenplank kan in een hoge positie of een tussenpositie worden gezet. De hoedenplank heeft een draagvermogen van 25 kilogram is extra gemakkelijk toegankelijk via de achterruit die open kan. Afhankelijk van de versie kan de hoedenplank achter de tweede zitrij worden opgeborgen.

Opbergruimtes

De Citroën ë-Berlingo beschikt in het interieur over een opbergcapaciteit van 167 liter. De bagageruimte bedraagt 641 liter voor de M-versie en maar liefst 806 liter voor de XL-versie op basis van de vijfzitsconfiguratie. Voor optimaal comfort zijn de opbergruimtes zo ontworpen dat de inzittenden geen bagage aan hun voeten hoeven te leggen. Het interieur is nog het best te vergelijken met een gemeubileerd appartement, een functionele ruimte waarin de bewoners zich goed kunnen voelen en gemakkelijk een plek kunnen vinden voor hun alledaagse voorwerpen.

Van de in totaal 26 opbergruimtes biedt alleen al de ingenieus ontworpen Modutop® 92 liter aan zeer praktische ruimte. Dit slimme opbergsysteem omvat een opbergruimte aan de achterzijde van het dak van 60 liter die 10 kilogram aan spullen kan dragen. Deze ruimte is zowel toegankelijk vanaf de tweede zitrij als via de bagageruimte door simpelweg alleen de achterruit te openen. De slanke opbergruimte die aan de binnenkant over de gehele lengte van het dak loopt, is doorschijnend zodat inzittenden in één oogopslag kunnen zien waar ze hun bagage hebben liggen.

Lichtterapie

De inzittenden van de Citroën ë-Berlingo profiteren door de grote hoeveelheid glas van een heuse lichttherapie-sessie zodat iedereen een goed humeur heeft, ook tijdens lange autoreizen. De grote glasoppervlakte van 6,40 m2, inclusief een duidelijk naar voren geplaatste voorruit en een groot glazen panoramadak, laten daglicht het interieur binnenstromen. Indien gewenst kan het glas worden afgedekt met een elektrisch bedienbaar zonnescherm. De Citroën ëBerlingo is ook uitgerust met individuele leeslampjes voor de passagiers achter en sfeerverlichting die uit de opbergruimte tegen de binnenzijde van het dak komt.

Slimme technologieën voor extra gemoedsrust

Rijassistentystemen

De Citroën ë-Berlingo is uitgerust met 18 handige technologieën voor veilig en comfortabel rijden – ongeëvenaard in zijn segment. Om het rijden zo gemakkelijk mogelijk de maken, biedt de ë-Berlingo de mogelijkheid om de portieren handsfree te openen en de elektromotor eveneens handsfree te starten. Verder is er een Head-up Display in kleur (uniek in zijn segment), Hill Start Assist, parkeersensoren aan de voorzijde, een breedbeeld achteruitrijcamera (Top Rear Vision), intelligente koplampen, een elektrische parkeerrem en cruise control. En met Park Assist herkent de ë-Berlingo een geschikte parkeerplek om vervolgens automatisch in te parkeren.

Voor meer veiligheid is de ë-Berlingo voorzien van Active Safety Brake, actieve Lane Departure Warning, Driver Attention Alert, Collision Risk Alert, stabiliteitscontrole voor aanhangers, Grip Control met Hill Assist Descent, verbeterde en uitgebreide verkeersbordenherkenning en advisering en signalering van obstakels in de dode hoek. Voor meer veiligheid is hij uitgerust met de Active Safety Brake, een actief waarschuwingssysteem voor het verlaten van de rijstrook, attentie voor de bestuurder, afstandswaarschuwing, Coffee Break Alert, aanhangwagenstabiliteitscontrole, Grip Control met Hill Descent Assist, uitgebreide verkeersbordherkenning en aanbeveling, en het dodehoekbewakingssysteem.

Online diensten

De nieuwe Citroën ë-Berlingo kent drie online oplossingen voor meer veiligheid en comfort. Ze zijn integraal onderdeel van het Citroën Advanced Comfort®-programma en zijn ontwikkeld om snel en intuïtief toegang te bieden tot de online diensten.

Connect assist

Voor de veiligheid van de inzittenden is de Citroën ë-Berlingo uitgerust met Assistance & SOS. Het systeem legt indien nodig automatisch of nadat een van de inzittenden de Assistance-knop heeft ingedrukt contact met het speciale callcenter. Connect Assist geeft toegang tot de voertuiggegevens, zoals de laadstatus, de resterende actieradius, gepland opladen, voorverwarming van het interieur, de locatie van de auto, de kilometerstand en wanneer het volgende onderhoud moet plaatsvinden. De gegevens zijn toegankelijk via de MyCitroën-app.

Connect NAV

Het met lichte aanrakingen te bedienen Connect Nav-navigatiesysteem is ook met gesproken commando’s te bedienen en maakt interactie mogelijk op het gebied van navigatie, telefoon en radio. Het systeem is gekoppeld aan online diensten. TomTom Traffic geeft real time verkeersinformatie voor de optimale route. Ook de locatie en prijzen van tankstations en parkeergarages en -terreinen, weerberichten en een zoekfunctie voor lokale points of interest zijn ook beschikbaar.

Connect play

Met Mirror Screen-technologie, geschikt voor Apple CarPlay™ en Android Auto™, kan de bestuurder zijn smartphone verbinden met het systeem in de auto en het scherm van de telefoon weergeven op dat in de auto. Multimedia-content is toegankelijk en de smartphone en geschikte apps zijn direct en gemakkelijk via de touchscreen van de auto te bedienen.