60-jarig jubileum voor de Citroën Ami 6

Body

 

“Dit model is op geen enkele manier bedoeld ter vervanging van de totaal verschillende 2 CV (…).” Het persbericht van Citroën was in 1961 misschien wel net zo verrassend als de vorm van de Ami 6. De ‘grote kleine auto’ was compact, maar had toch een ruim interieur. Uiteindelijk produceerde Citroën ruim een miljoen exemplaren van de auto met het unieke silhouet. Meer dan de helft daarvan was de in 1964 geïntroduceerde Break.

Citroën Ami 6, een unieke Z-vormige carrosserielijn

Nadat hij met het stylingteam van Citroën de Traction Avant, de 2 CV en de DS had ontworpen, kreeg Flaminio Bertoni de opdracht voor een middenklasser met de naam Project AM. Het resultaat was de Ami 6. Zijn meesterwerk, zoals Bertoni het zelf noemde. Voor het eerst kon de ontwerper volledig zelfstandig te werk gaan, zonder dat iemand anders zich met de vormgeving van de auto bemoeide. Hij durfde het aan om de Ami 6 een ‘omgekeerde’ achterruit te geven. Die bood praktische voordelen: de ruit bleef schoon als het regende, zorgde voor meer hoofdruimte achterin en tegelijkertijd was ondanks de compacte afmetingen een grote bagageruimte met een grote kofferdeksel mogelijk.

De 602 cm3 tweecilindermotor in de Ami 6 was afgeleid van die van de 2 CV. De auto was voorzien van scherpe lijnen en grote rechthoekige koplampen – een primeur in die tijd! Verder gaven de in het midden scherp aflopende motorkap, de unieke daklijn en de gedeeltelijk uitgeholde flanken de auto een sterke persoonlijkheid. Een ‘barokke stijl’ zelfs, volgens sommigen. Citroën verrastte niet alleen met het uiterlijk van de Ami 6, maar ook met de marketing van het nieuwe model, want het merk presenteerde de Ami 6 als ‘de ideale tweede auto, voor Madame.’

Het interieur van de Ami 6 was geïnspireerd op dat van de toonaangevende DS. Het eenspaaksstuurwiel, de portiergrepen, de bedieningselementen en de stoelen: alles deed denken aan het vlaggenschip van Citroën.

Iedereen prees het rijgedrag, het comfort en de flexibiliteit van de compacte sedan. Dat was natuurlijk te danken aan de wielophanging, die de Ami 6 deelde met de 2 CV. Geheel volgens Citroën-traditie was en is de Ami 6 een originele en innovatieve auto. Liefhebbers van nu zijn bovenal geïnteresseerd in de Club-versie van de Ami 6, die is voorzien van dubbele koplampen en sierstrips over de flanken, die vanaf 1967 werd verkocht. De iconische reclameslogan van de Ami 6 luidde: “Het goedkoopste kilometercomfort ter wereld.”

De Ami 6 Break, de vijfde deur naar succes

De grote doorbraak van de Ami 6 kwam eind 1964, met de introductie van een stationwagonvariant. Deze Ami 6 Break was ontworpen door Henri Dargent (assistent van Faminio Bertoni) en Robert Opron (de onlangs overleden opvolger van Bertoni, die al in 1964 overleed). De Break bleek een heel goede zet voor de verkopen en zou de Berline uiteindelijk zelfs overtreffen.

De Break bood een groot laadvolume voor een personenauto in deze categorie, met een gemakkelijke en praktische toegang en een laadvermogen van 320 kg. Het veelzijdige model maakte het mogelijk om comfortabel met het gezin op reis te gaan, maar was ook ideaal voor zakelijk gebruik door zogenoemde handelsreizigers en ambachtslieden. In 1966 was de Ami 6 de favoriete auto van de Fransen.

De productie van de Berline eindigde in maart 1969, zes maanden voordat Citroën de productie van de Break beëindigde. De Ami 6 Berline maakte plaats voor de nieuwe, wat conventionelere Ami 8, met een ‘gewone’ achterruit. De Ami 8 maakte op zijn beurt in 1978 plaats voor de Visa.

Citroën Ami 6: wist u dat…?

  • De naam Ami 6 is gebaseerd op een fonetische combinatie. Het verwijst naar de naam van het ontwikkelingsproject (AM), het Engelse woord ‘miss’ (‘juffrouw’) en het Italiaanse woord ‘amice’, dat ‘vriend’ betekent, net als het Franse woord ‘ami’ overigens. Waarschijnlijk is deze naam afkomstig van ontwerper Flaminio Bertoni, die immers een Italiaan was.
  • De echtgenote van generaal De Gaulle reed ook in een Ami 6. Generaal De Gaulle opende op 10 september 1960 de nieuwe Citroën-fabriek in Rennes-La-Janais terwijl die nog in aanbouw was, iets meer dan een jaarvoordat de productie van de Ami daar begon.
  • Citroën organiseerde een promotierally met de naam ‘Le Tour de Gaule d’Amisix’. De rally ging op 19 januari 1966 van start bij de fabriek in Rennes-La-Janais, met twee standaard productie-exemplaren van de Ami 6 Break. Met de rally wilde Citroën het uithoudingsvermogen en de kwaliteiten van de Ami 6 demonstreren. Bij aankomst na 23 uur en 11 minuten, onder toezicht van een notaris, had het team 2.077 kilometer afgelegd met een gemiddelde snelheid van 89,6 km/uur.
  • In juni 1963 werd de Ami 6 geïntroduceerd in de Verenigde Staten. Het exportmodel was voorzien van vier ronde koplampen en verstevigde bumpers.
  • Productielocaties in Frankijk: Parijs (1961-1963) en Rennes-La-Janais (1961-1969). Citroën bouwde de nieuwe fabriek in Bretagne voor de Ami 6. Het was de eerste grote decentralisatie van het merk.
  • Productielocaties buiten Frankrijk: Forest (België, 1961-1969), Catila (Argentinië, voortzetting productie Ami 6 Break tot 1971, Citroën verscheepte onderdelen naar Argentinië voor assemblage).
  • In totaal produceerde Citroën 1.039.384 exemplaren van de Ami 6: 483.986 Berlines (april 1961-maart 1969), 551.880 Breaks (oktober 1964-1969), 3.518 Services (tweepersoons besteluitvoering, met ofwel achterste zijruiten of geheel gesloten carrosserie).
  • In de jongste Ami 6-modellen is de lichtintensiteit van de dashboardverlichting aan te passen met een kleine draaiknop.

Technische gegevens

Ami 6 Berline 1961: Motor: type M 4, cilinderinhoud: 602 cm3, boring: 74 mm, slag: 70 mm, fiscaal vermogen: 3 CV, werkelijk vermogen: 22 pk bij 4.500 t.p.m. Carburateur: enkele Solex 30 PBI tot november 1961, daarna 30 PICS. Brandstoftank: 25 liter. Afmetingen en gewicht: lengte 3.870 mm, breedte 1.524 mm, wielbasis 2.400 mm, leeggewicht 640 kg.
Ami 6 Break 1964: Motor: type M 4, cilinderinhoud: 602 cm3, boring: 74 mm, slag: 70 mm, fiscaal vermogen: 3 CV, werkelijk vermogen: 25,5 pk bij 4.750 t.p.m. Carburateur: enkele Solex 40 PICS en 40 PCIS (centrifugaalkoppeling) tot april 1964, daarna 40 PICS-2 en 40 PCIS-2 (centrifugaalkoppeling). Brandstoftank: 25 liter. Afmetingen en gewicht: lengte 3.958 mm, breedte 1.524 mm, wielbasis 2.400 mm, leeggewicht 690 kg.
Prijzen bij introductie in Frankrijk: Berline 1961: 6.550 Francs (267 Francs voor de optionele autoradio, beschikbaar vanaf januari 1962). In hetzelfde jaar: 2 CV AZLP 425 cm3 (centrifugaalkoppeling): 4.950 Francs, ID 19 Berline Normale: 9.970 Francs. Vierpersoons Break Tourisme 1964: 7.140 Francs.
Belangrijkste wijzigingen: 1962: schuifzijruiten achter (halve ruiten). Oktober 1964: introductie carrosserievariant Break. Nieuwe kogelvormige achterlichten. Oktober 1967: Club-uitvoering met dubbele ronde koplampen en sierstrips over de flanken. Verbeterde afwerking. Mei 1968: achterlichten in één lichtunit per kant. Dubbele schuifzijruiten vóór.