Citroën presenteert de ë-C4 X

Body

 

Citroën onthult de volledig nieuwe C4 X en volledig elektrische ë-C4 X. Met een uniek en elegant design bieden ze de klant een aantrekkelijk alternatief voor conventionele hatchback- en SUV-modellen in de middenklasse. Net als de stijlvolle nieuwe Citroën C5 X dragen de nieuwe ë-C4 X en C4 X met hun design de traditionele opvattingen over autodesign uit. Ze bieden iets unieks: een kruising tussen het elegante silhouet van een fastback, de moderne uitstraling van een SUV en de tijdloze verfijning en ruimtelijkheid van een vierdeurs.

“Met groot plezier verwelkomen we de nieuwe ë-C4 X en C4 X-modellen. Ze zullen aanzienlijk bijdragen aan de aanwezigheid en groei van ons merk in Europa en daarbuiten”, zegt Vincent Cobée, CEO van Citroën. “Veel klanten lieten ons weten dat ze een betaalbaar, verantwoord en elegant alternatief zochten voor de vele hatchbacks en SUV’s in de middenklasse. Dit is onze beste interpretatie van die behoefte – een vooruitstrevend en onderscheidend design dat op gebied van comfort, technologie en veiligheid alles biedt dat van een Citroën wordt verwacht. Tel daarbij op de uitzonderlijke ruimtelijkheid, veelzijdigheid en niet te vergeten de volledig elektrische en emissievrije aandrijving.”

Citroën neemt bovendien een gedurfde stap: in veel Europese landen met een toonaangevende markt voor geëlektrificeerde auto’s, zoals Nederland, brengt Citroën alleen de volledig elektrische ë-C4 X op de markt. Met zijn 100 kW (136 pk) sterke elektromotor en WLTP-actieradius tot aan 360 km en een bagageruimte van liefst 510 liter is de ë-C4 ideaal voor verreweg de meeste ritten.

De nieuwe ë-C4 X en C4 X worden uitsluitend in Europa geproduceerd, bij de Stellantis Villaverde-fabriek in Madrid, Spanje. De marktintroductie in Nederland start aan het einde van 2022.

Citroën ë-C4 X

Uniek en onderscheidend design

De nieuwe ë-C4 X behoort duidelijk tot de nieuwste generatie Citroën-familie, maar biedt ook iets nieuws. Hij is fris en uniek voor wie zoekt naar een stijlvol alternatief voor de vele hatchbacks en SUV’s die nu al op de markt zijn.

“De ë C4 X onderscheidt zich van de massa. Met zijn ronde vormtaal ziet hij er onmiskenbaar uit als een Citroën, maar het silhouet is geheel anders – dynamisch en spannend”, zegt Pierre Leclerq, Design Director bij Citroën. “We wilden lengte toevoegen zodat de passagiers achterin extra comfortabel zitten. Ook wilden we een grote bagageruimte voor de praktisch ingestelde klanten, maar zonder dat de auto daar vierkant of lomp van wordt. We hebben de auto zo langgerekt mogelijk gemaakt, zodat de fastback-daklijn naadloos kan overgaan in de bagageklep en zich visueel uitstrekt tot aan de achterbumper. Door de grotere rijhoogte en de robuuste panelen rondom de auto wordt de lengte verborgen en lijkt hij ook bij stilstand op een sportieve manier vooruit te bewegen”.

Met een lengte van 4.600 mm past de nieuwe ë C4 X precies tussen de C4 (4.360 mm lang) en de C5 X (4.800 mm lang) in het Citroën-aanbod. De wielbasis van 2.670 mm is gelijk aan de reguliere C4, aangezien beide modellen worden gebouwd op het CMP-platform. De luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,29 Cw is te danken aan de geoptimaliseerde daklijn en komt ook direct de actieradius ten goede. De volledig elektrische ë-C4 X haalt dan ook een WLTP-actieradius tot aan 360 km.

Citroën ë-C4 X

Grote bagageruimte

Met dit unieke design van de nieuwe Citroën ë-C4 X is het designteam erin geslaagd om een indrukwekkend grote bagageruimte te creëren, met een inhoud van 510 liter daadwerkelijk te benutten ruimte. Niet alleen de particulier, maar ook de zakelijke gebruiker profiteert hiervan. Denk aan taxichauffeurs of andere chauffeursdiensten. Het feit dat alle bagage is geïsoleerd van het interieur draagt dan verder bij aan de ‘limousinebeleving’ van de passagiers achterin.

Citroën ë-C4 X

Citroën Advanced Comfort

De Citroën Advanced Comfort-uitrusting zorgt ervoor dat zowel bestuurder als passagiers in de nieuwe Citroën ë-C4 X genieten van een comfortabele, stressvrije en kalmerende omgeving. Alles is gericht op maximaal welzijn voor alle inzittenden.

Het omvat ieder aspect van de beleving van een auto. Van het ‘rijcomfort’ achter het stuur tot het ‘reiscomfort’ op de andere zitplaatsen. Van ‘gebruikscomfort’ zoals bedieningsgemak van functies en het goed kunnen bereiken en gebruiken van de bagageruimte en opbergvakken tot ‘comfort voor de geest’ dankzij een kalme en ontspannen sfeer voor alle inzittenden.

Dan zijn er ook nog de exclusieve Advanced Comfort Seats in de nieuwe ë-C4 X. Ze zijn breed en uitnodigend en voorzien van een speciaal schuim dat 15 mm dikker is dan gebruikelijk. Ook bieden de stoelen een unieke mate van ondersteuning. Het voelt als zitten in een fijne fauteuil, geïsoleerd van de geluiden en bewegingen van het oneffen wegdek eronder. In de kern van de stoelen zorgt schuim met een hoge dichtheid voor optimaal comfort op lange ritten, zonder dat de stoelen in de loop der jaren inzakken.

Citroën ë-C4 X

Progressive Hydraulic Cushions®

Onzichtbaar voor de inzittenden, maar onmisbaar voor het rijcomfort is het onderstel met innovatieve en exclusieve Progressive Hydraulic Cushions®. In plaats van één mechanisch aanslagpunt werken bij dit systeem  per wiel twee progressieve hydraulische aanslagpunten samen met de schokdemper en vering. Er is een aanslagpunt voor de compressie en een voor de decompressie (terugslag).

Afhankelijk van de belasting werkt het onderstel in twee fasen. Bij lichte veerbewegingen houden de veer en schokdemper samen de verticale bewegingen in bedwang, zonder hulp van de aanslagpunten. Wel zorgen de hydraulische aanslagpunten ervoor dat de ingenieurs van Citroën meer vrijheid hebben bij het afstellen van het onderstel. Zo ontstond het ‘magische vliegendetapijteffect’ waar het merk om geroemd wordt. Zelfs op ongelijke ondergrond lijkt de auto voort te glijden.

Wij verwachten de nieuwe Citroën ë-C4 X in december 2022 in de showroom. Het model zal vanaf het vierde kwartaal te bestellen zijn. De eerste leveringen starten aan het begin van 2023.