Geschiedenis Citroën-comfort, deel 3: gebruiksgemak

Body

In deze bijzondere periode, waarin iedereen zijn interieur lijkt te herontdekken, keert Citroën terug naar het Citroën Advanced Comfort®-programma. Het programma is ontworpen om de modellen van Citroën een unieke vorm van comfort te bieden en beschouwt het interieur als dat van een huis.

Tijdens elke rit in een Citroën zouden inzittenden zich volgens het programma net zo comfortabel moeten voelen als in hun woonkamer. Het programma is gebaseerd op vier pijlers:
• Rijcomfort, waarbij het voelt alsof je je in een cocon bevindt
• Interieurcomfort, met een praktisch en functioneel interieur
• Gebruiksgemak, met intuïtieve technologie die het leven vereenvoudigt
• Gemoedsrust, waarbij je een warme en heldere sfeer ervaart

Aan de hand van concrete voorbeelden uit onze geschiedenis willen we deze pijlers uitleggen en herontdekken. In deel 3 gaan we in op het gebruiksgemak.

Citroën C5

Functioneel comfort

Technologie speelt een steeds grotere rol in auto's. Soms zelfs ten koste van de gebruiksvriendelijkheid. Citroën streeft er altijd naar om de nieuwste technologie toe te passen, maar dan wel op een manier die auto's gebruiksvriendelijker maakt, met functionaliteiten die het comfort verhogen. Meer comfort vermindert rijstress en vermoeidheid – al decennialang een kerndoel van Citroën.

Functioneel comfort stond bijvoorbeeld centraal toen het bedrijf twee essentiële elementen revolutioneerde: het stuurwiel en het dashboard. Zo liep Citroën begin 21e eeuw met de C4 voorop als het ging om stuurwielinnovatie, toen het middendeel van het stuurwiel niet langer meebewoog bij het sturen. Dankzij het slimme ontwerp bleven de bedieningselementen goed zichtbaar en gemakkelijk te bedienen. Deze innovatie kwam later terug in de C4 Picasso en C5. De 'intelligente koplampen' zoals we die nu kennen, vinden hun oorsprong in de beroemde draaikoplampen die Citroën voor het eerst gebruikte in de DS in 1967. In het donker rijden, werd dankzij deze verlichting een stuk veiliger.

Citroën CX

Geavanceerde bedieningselementen

In verschillende modellen zijn geavanceerde ergonomische bedieningselementen te vinden. Zo hadden de GS, GSA, CS en BX een ontwerp met 'toetsenbord'-knoppen voor de belangrijkste functies rondom het stuurwiel. Latere GSA-modellen en de Citroën Visa introduceerden een uniek 'satelliet' bedieningspaneel binnen handbereik van de bestuurder, zodat het stuurwiel niet hoefde te worden losgelaten.

Ook de CX was een pionier. Die was bijvoorbeeld voorzien van de 'Lunule', een soort een halve maan met bedieningsknoppen achter het stuurwiel. Het innovatieve ontwerp was bedacht door beeldhouwer, ontwerper en kunstenaar Michel Harmand die in de jaren zestig tot tachtig van de vorige eeuw grote invloed had op het ontwerp van Citroën. Het concept werd in meerdere Citroën-modellen toegepast, maar dit vooruitstrevende dashboardontwerp werd ook overgenomen door andere autofabrikanten. Daarnaast had de CX een unieke, verlichte snelheidsmeter met 'draaiende trommel', met een vergrote weergave van de snelheid van de auto. Zo kon de bestuurder de snelheid beter zien dan bij een traditionele wijzerplaat.

Apple Car Play

Vernieuwende ontwerpen

De Citroën BX, geïntroduceerd in 1982, was eveneens vernieuwend op het gebied van design, zowel binnen als buiten. Zo was bijna 20% van de carrosserie vervaardigd uit kunststof. Het karaktervolle interieur werd gekenmerkt door de gegoten kunststof architectuur met vingertopbedieningshendels en schuifregelaars. Met de BX Digit uit 1985 was Citroën bovendien baanbrekend op het gebied van digitalisering. Het model bood ’s werelds eerste digitaal gesignaleerde bedieningselementen en digitale displays op de middenconsole, evenals een ‘tv-schermachtige’ display in het midden van het instrumentenpaneel. Door functionaliteit te gebruiken om het comfort te verbeteren, was de BX Digit een echte voorloper van de huidige digitale dashboards.

De C6 was het eerste Citroën-model met een head-up display (HUD) die essentiële informatie op de voorruit in het gezichtsveld van de bestuurder projecteert. HUD's zijn sindsdien ook te vinden in recente modellen, zoals de C4 SpaceTourer en C3 Aircross. Eenvoud vormt de kern van de informatieclusters die nu te vinden zijn in het huidige productaanbod van het merk. Infotainmentsystemen met touchscreens weerspiegelen de functionaliteit van smartphones en verbinden bestuurders en passagiers met de buitenwereld, bijvoorbeeld door MirrorLink (Apple CarPlay en Android Auto).

Citroën Visa

Lessen geleerd

De inzet van Citroën op het gebied van functioneel comfort komt steeds terug in de intelligente lay-out van de dashboardbediening. Van vroegere innovaties zoals het Lunule-cluster en de verlichte snelheidsmeter in de CX tot de huidige digitale displays: de lessen die Citroën afgelopen decennia leerde, hebben geleid tot nieuwe technologieën voor ongekend gebruiksgemak, waarmee het comfort van autorijden steeds verder verhoogd wordt.