Citroën ë-Jumpy: bestelauto van het jaar gaat elektrisch

Body

 

Citroën – al negentig jaar een toonaangevende speler op de markt van lichte bedrijfswagens – presenteert de 100% elektrisch aangedreven ë-Jumpy. Na de C5 Aircross SUV en betaalbare Ami zet het merk het offensief ‘elektrificatie voor iedereen’ voort, wat zal leiden tot de lancering van zes geëlektrificeerde modellen in 2020. In lijn met de filosofie ‘Inspired by Pro’ ontwikkelt Citroën op maat gesneden oplossingen om te voldoen aan de uiteenlopende behoeften van zakelijke klanten, of het nu gaat om bedrijfswagens (Berlingo Van, Jumpy en Jumper) of diensten van het dealernetwerk.

Citroën Jumpy verkozen tot Bestelauto van het jaar 2020 – de belangrijkste prijs in de Nederlandse bedrijfswagenwereld – dankzij indrukwekkende mix van functionaliteit, comfort, rijeigenschappen, veiligheid en uitstraling. De volledig elektrische aangedreven variant van de Jumpy biedt klanten praktische mobiliteitsoplossingen voor de uitdagingen in stedelijk gebied, zoals een toenemend aantal milieuzones, maar ook buiten de stad dankzij een riante actieradius.

Zonder concessies te doen aan de prestaties en functionaliteiten die de Jumpy zo succesvol hebben gemaakt, biedt de Citroën ë-Jumpy een nieuw niveau van comfort en gemoedsrust dankzij de actieradius die voldoende is voor de meeste dagelijkse ritten:

  • 230 km volgens de WLTP-cyclus voor de versie met 50 kWh-batterij
  • 330 km volgens de WLTP-cyclus voor de versie met 75 kWh-batterij
  • Veel comfort door het ontbreken van geluiden en trillingen in de aandrijving
  • Moeiteloze acceleratie en onmiddellijke reactie dankzij de elektromotor
  • Onbeperkt toegang tot milieuzones
  • Laadvermogen tot 1.275 kg
  • Maximum trekgewicht van 1.000 kg

De nieuwe Citroën ë-Jumpy komt in de tweede helft van 2020 op de markt. Eind 2020 verschijnt tevens de 100% elektrische versie van de Jumper en in 2021 de elektrische Berlingo Van. Dat betekent dat vanaf 2021 alle lichte bedrijfswagens van Citroën worden aangeboden met elektrische aandrijving, naast de versies met efficiënte brandstofmotoren.

1. ‘Inspired by Pro’-aanbod gericht op elektrificatie

 

Citroën is een toonaangevende speler op de bedrijfswagenmarkt en heeft in deze sector niets te bewijzen. Het is niet moeilijk om de intrigerende carrosserievormen van Citroën te herinneren die de autogeschiedenis hebben gemarkeerd, zoals de 2CV-bestelwagen, Type H, C15 en Berlingo. De rijke geschiedenis wordt voortgezet met een reeks bedrijfswagens, bestaande uit de Berlingo Van, Jumpy en Jumper, met een sterk karakter en die zich onderscheidt op het gebied van bruikbaarheid en comfort. De modellen zijn geïnspireerd op het gebruik door de klant en beschikbaar in verschillende configuraties om te voldoen aan sterk uiteenlopende behoeften.

Doordat Citroën zich ervan bewust is dat zakelijke klanten andere verwachtingen hebben dan particuliere klanten, heeft het merk meer dan 350 toegewijde Business Centers uitgerold in Europa, waarvan 22 in Nederland. De 'Inspired by Pro'-filosofie kreeg vorm met de lancering van het nieuwe retailconcept La Manufacture Citroën (momenteel in Frankrijk, Nederland, België en Spanje), dat exclusief gericht is om zakelijke klanten op maat gesneden producten en diensten te bieden.

Citroën lanceert in 2020 een groot elektrificatie-offensief voor het bedrijfswagenaanbod. Na de ë-Jumpy volgt eind 2020 de 100% elektrische Jumper en in 2021 de elektrische Berlingo Van. Deze reeks biedt zakelijke klanten een nieuw en aantrekkelijk niveau van comfort, gunstige bedrijfskosten en vrijheid in stadscentra om in te spelen op de groei van e-commerce.

Bestelauto van het Jaar 2020

Het toonaangevende bedrijfswagenaanbod van Citroën blijft niet onopgemerkt bij (inter)nationale vakjury. Nadat de Berlingo Van werd uitgeroepen tot ‘International van of the Year 2019’ werd de Jumpy in september 2019 verkozen tot ‘Bestelauto van het Jaar 2020’. De belangrijkste prijs in de Nederlandse bedrijfswagenwereld werd toegekend vanwege de perfecte mix van sterke eigenschappen. Zo maakte de Jumpy een uitstekende indruk op het gebied van functionaliteit, comfort, rijeigenschappen, veiligheid én uitstraling. Bovendien werd die verreweg het beste beoordeeld op het gebied van gebruikskosten.

De huidige Citroën Jumpy werd gelanceerd in 2016. De verkoopteller nadert de 145.000 stuks en onlangs werd het aanbod uitgebreid om nog beter te kunnen voldoen aan de behoeften van klanten. De Jumpy is beschikbaar in vijf varianten, waaronder de recent toegevoegde Worker, Driver en CityVan die specifiek gericht zijn voor gebruik op bouwplaatsen (met verhoogde wielophanging, bodembescherming, verhoogd laadvermogen en Grip Control), voor lange reizen (voorzien van rijhulpsystemen voor extra comfort en veiligheid) en voor ritten in stedelijk gebied (met extra wendbaarheid en gemak).

2. Citroën ë-Jumpy: de alleskunner gaat elektrisch

Citroën positioneert de ë-Jumpy in de top van de BEV-markt (Battery Electric Vehicle) door het aanbod volledig aan te passen aan de behoeften van de markt. De elektrische variant is aan de buitenzijde te herkennen aan de stekkeraansluiting op het linker voorscherm. De ë-Jumpy heeft ook een andere grille en specifieke ‘ë-badges’ rechts van de grille en op het linker portier.

 

Batterij en actieradius

De ë-Jumpy is gebaseerd op het EMP2 multi-energieplatform van Groupe PSA en wordt aangeboden met keuze uit twee batterijpakketten, zodat de klant kan kiezen voor het rijbereik dat het beste past bij de werkzaamheden en het budget:

  • 230 km actieradius volgens de WLTP-cyclus voor de versie met 50 kWh-batterij (18 modules), beschikbaar in de carrosserievarianten XS, M en XL.
  • 330 km actieradius volgens de WLTP-cyclus voor de versie met 75 kWh-batterij (27 modules), beschikbaar in de carrosserievarianten M en XL.

Hiermee bekleedt de Citroën ë-Jumpy een unieke positie. Met deze twee batterijvarianten is de ë-Jumpy de beste in zijn segment en voldoet de bedrijfswagen perfect aan de behoeften van de markt waar gemiddeld 300 km per dag gereden wordt. De lithium-ion batterij behoort tot de meest geavanceerde van dit moment en is dankzij het EMP2-platform zodanig in de bodem verwerkt, dat de laadruimte van de ë-Jumpy identiek is aan die van de brandstofversies. De batterij levert de energie aan de elektromotor, verwarming en airconditioning. De batterijlading is af te lezen via de meter op het instrumentenpaneel. De reguliere 12V-accu levert energie aan alle overige stroomgebruikers en wordt opgeladen door de aandrijfbatterij.

De ë-Jumpy biedt alle voordelen van de reguliere Jumpy, zoals optimale modulariteit, ergonomie en laadcapaciteit. De elektrische ë-Jumpy is verkrijgbaar in drie lengtevarianten, waaronder de XS met een lengte van 4,6 meter voor nog meer gebruiksgemak in druk stadsgebied. Samen met de laadinhoud tot 4,6 m3 is de ë-Jumpy XS de ideale compacte bestelwagen. Dankzij Visiopark 180°, parkeersensoren voor en achter en inklapbare buitenspiegels is manoeuvreren in krappe ruimtes een fluitje van een cent. Bovendien zijn de meeste versies van de ë-Jumpy 1,90 meter hoog, zodat die in tegenstelling tot veel concurrenten probleemloos in (ondergrondse) parkeergarages kan komen. De M en XL hebben een lengte van respectievelijk 4,95 en 5,30 meter.

 

Technische specificaties

Met een laadvermogen tot 1.275 kg – zonder bestuurder en afhankelijk van uitvoering, opties en uitrusting – bevindt de ë-Jumpy zich in het hart van het segment. Het trekgewicht tot 1 ton voor alle versies is zelfs best-in-class. Het laadvolume varieert van 4,6 m3 voor de XS zonder Moduwork tot een toonaangevende 6,6 m3 voor de XL met Moduwork. De breedte van de laadvloer tussen de wielkasten bedraagt 1,25 meter en is voldoende voor het plaatsen van een Europallet.

 

Prestaties

De elektromotor drijft het voertuig aan volgens de gekozen rijmodus en de rijomstandigheden en laadt de batterij op tijdens het remmen of vertragen:

  • De elektromotor levert een vermogen van 100 kW (136 pk) en 260 Nm koppel.
  • De topsnelheid bedraagt 130 km/u in alle rijmodi (Eco, Normal en Power).
  • De rijmodus wordt geselecteerd met de keuzeschakelaar: Normal: optimaliseert de actieradius bij normaal gebruik. Eco: optimaliseert het energieverbruik door de werking van de verwarming en airconditioning aan te passen en zowel het vermogen als het koppel van de elektromotor te beperken. Power: optimaliseert de voertuigprestaties bij volle belading voor een vergelijkbaar rijgedrag als in de Normal-modus zonder lading.

De garantietermijn voor de aandrijflijn inclusief batterij bedraagt 8 jaar/160.000 km.

 

Opladen

De laadaansluiting van de ë-Jumpy bevindt zich op het linker voorscherm. Laden kan op verschillende manieren. Via een 100 kW DC-laadstation (snellaadstation) is de 50 kWh-batterij in slechts 30 minuten tot 80% opgeladen. Bij de 75 kWh- batterij duurt dat 45 minuten. Uiteraard kan ook thuis worden opgeladen via het huishoudelijke stopcontact of via een publiek of privaat laadpunt (Wallbox).

Via de My Citroën-app kan de gebruiker het opladen beheren en op afstand de resterende laadtijd en actieradius controleren, evenals de verwarming of airconditioning activeren. Ook is het mogelijk om de batterij vertraagd op te laden (met uitzondering van snelladen). Dit kan worden geprogrammeerd via de My Citroën-app of via het ‘Energy’-menu van het infotainmentsysteem in de auto. Eenmaal geprogrammeerd, hoeft alleen nog de laadkabel te worden aangesloten.

Om klanten extra van dienst te zijn, biedt Citroën laadoplossingen inclusief installatie van een laadpunt op de gewenste locatie. Citroën werkt hiervoor samen met Europese partners, zowel voor particuliere als zakelijke klanten. De dienst omvat:

  • Door Citroën erkende laadoplossingen als accessoire
  • Eén aanspreekpunt voor alle klanten
  • De mogelijkheid om een online controle uit te voeren om de haalbaarheid van de installatie te bevestigen
  • Installatie van laadpunten door gekwalificeerde experts
  • Speciaal callcenter voor service na aanschaf
  • Administratieve afhandeling en subsidieaanvragen door de installatiepartner

 

Aan boord

Citroën heeft zich bij de ontwikkeling van de ë-Jumpy nadrukkelijk gefocust op maximaal gebruiksgemak:

  • Standaard on-board lader van 11 kW (3-fase).
  • Een eenvoudige keuzeschakelaar voor de standen Park, Reverse, Neutral, Drive en Brake.
  • Een eenvoudige keuzeschakelaar voor de rijmodi Normal, Eco en Power.
  • Een specifiek instrumentenpaneel met een batterij-laadindicator en een meter die het energieverbruik van de verwarming en airconditioning aangeeft.
  • Via de 7” touchscreen (afhankelijk van uitvoering) is een extra ‘Energy’-menu toegankelijk waarmee specifieke kenmerken van het elektrische voertuig kunnen worden ingezien, zoals: de energiestroom, toont de werking van de aandrijflijn in real-time met de geselecteerde rijmodus, de elektromotor en het laadniveau van de batterij. De verbruiksstatistieken, geven inzicht in het gemiddelde verbruik in kWh/100 km. De instellingen van vertraagd opladen. De instellingen van pre-conditioning.

 

Breed aanbod voor uiteenlopende behoeften

Het leveringsgamma van de Citroën Jumpy werd in april 2019 uitgebreid om nog beter in te spelen op de uiteenlopende behoeften van klanten. Sindsdien zijn vijf uitvoeringen beschikbaar, waaronder drie nieuwe: Worker, Driver en CityVan, die specifiek gericht zijn voor gebruik op bouwplaatsen (met verhoogde wielophanging, bodembescherming, verhoogd laadvermogen en Grip Control), voor lange reizen (voorzien van rijhulpsystemen voor extra comfort en veiligheid) en voor ritten in stedelijk gebied (met extra wensbaarheid en gemak).

Vier van die uitvoeringen zijn beschikbaar voor de elektrische Citroën ë-Jumpy, die overigens standaard voorzien is van diverse kenmerken van de Worker, zoals de specifieke wielophanging, bodembescherming en verhoogde rijhoogte, terwijl een verhoogd laadvermogen en Grip Control optioneel beschikbaar zijn. De beschikbare uitvoeringen zijn:

  • Basisversie ‘Control’ met RD6-radio met MP3-aansluiting en Bluetooth, elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels, airconditioning, cruise control en een elektrische parkeerrem.
  • De ‘Club’ bezit alle voorzieningen van de Control inclusief parkeersensoren.
  • De uitvoering ‘Driver’ is ideaal voor de veelrijder. Deze heeft alle voorzieningen van de Control inclusief DAB+ digitale radio (nieuw), MirrorLink (Apple Carplay en Android Auto), Lane departure warning, Driver attention alert, Intelligent beam headlights en Speed limit recognition.
  • De ‘CityVan’ is ideaal voor veelvuldig stadsgebruik en staat garant voor extra wendbaarheid, comfort en gemakkelijke parkeermanoeuvres. De standaarduitrusting omvat onder meer DAB+ digitale radio, de Top Rear Vision-functie en keyless entry.

3. Citroën ë-Jumpy: de bedrijfswagen met ‘ë-comfort’

De brandstofversies van de Citroën Jumpy staan al aan de top van het segment in termen van comfort dankzij de instellingen van het onderstel, de hoge zitpositie, de extra comfortabele stoelen, de royale cabineruimte en het ergonomisch ontworpen dashboard. Dankzij de herintrede van het Citroën Advanced Comfort®-programma en de focus op een breed uiteenlopende klantengroep zorgt de ë-Jumpy voor optimaal ‘ë-comfort’ in het bedrijfswagensegment en wordt de leidende positie van de Jumpy nog verder versterkt.

  • Geen uitstoot tijdens het rijden en vrij van lawaai en trillingen.
  • Moeiteloze en vloeiende acceleratie dankzij de directe reactie en onmiddellijk beschikbare koppel van de elektromotor, zonder onderbreking van versnellingswisselingen.
  • Gemoedsrust dankzij onbeperkte toegang tot milieuzones zodat professionals en bezorgdiensten dicht bij hun klanten kunnen blijven komen.
  • De mogelijkheid om de cabine voorafgaande aan vertrek te verwarmen of koelen, eenvoudig op afstand via de My Citroën-app of via de touchscreen met Connect Nav-service. Pre-conditioning optimaliseert de actieradius als deze energieverbruikende functie geactiveerd wordt als de ë-Jumpy aan de lader staat. In dit geval duurt het 45 minuten om de temperatuur in de cabine met 21° te laten stijgen. Als de ë-Jumpy niet aan de lader staat, vergt het 20 minuten om de cabine te pre-conditionen. Dit is echter alleen mogelijk bij een batterijlading van meer dan 50%.
  • In de cabine zijn veel opbergmogelijkheden te vinden, bijvoorbeeld tussen de bestuurder- en passagiersstoel, in het onderste dashboardkastje met aux-ingang en 12V-aansluitingen en USB-poort (afhankelijk van uitvoering), het grote opbergvak onder de passagiersbank en diverse bekerhouders rond het dashboard. In totaal biedt de cabine van de ë-Jumpy nagenoeg 100 liter opslagcapaciteit.
  • Voor optimaal comfort is de ë-Jumpy uitgerust met veren met variabele stijfheid en passieve, variabele schokdempers die de demping variëren op basis van de rijhoogte van het voertuig die beïnvloed wordt door de lading.
  • De wielophanging met versterkte, Pseudo McPherson-veerpoten op de vooras met stabilisatorstang en schuin geplaatste wishbone-achterwielophanging garandeert een precieze besturing met behoud van een zeer effectieve demping, terwijl een laadvermogen tot 1.275 kg mogelijk is.
  • Dankzij Moduwork op de M- en XL-versies combineert de ë-Jumpy het comfort van drie voorstoelen met de mogelijkheid van een verlengde, vlakke laadvloer door de buitenste passagiersstoel omhoog te klappen. De laadlengte neemt hiermee met maar liefst 1,16 meter toe. Moduwork biedt ook de mogelijkheid om de cabine te transformeren in een mobiel kantoor. Door de centrale armsteun te verlagen, ontstaat een zwenktafel (afhankelijk van de versie) die ideaal is om op te schrijven of een laptop op neer te leggen.
  • Een tablethouder (accessoire) die vakkundig bovenop het dashboard is bevestigd, kan eenvoudig worden uitgeklapt en is ontworpen voor tabletformaten tot 11”. Afhankelijk van de uitvoering kan de usb-poort dienen als stroomvoorziening.
  • In de bekerhouder aan de bestuurderszijde kan een smartphonehouder worden geplaatst, bestaande uit een beugel met geïntegreerde voeding.

 

Rijassistentiesystemen

De Citroën ë-Jumpy is leverbaar met vijftien waardevolle comfort- en assistentiesystemen:

  • De handsfree te openen schuifdeuren (afhankelijk van de uitvoering) zijn uniek in dit segment. Voor het openen is enkel een voetbeweging onder de hoek van de achterbumper nodig, afhankelijk van welke schuifdeur de gebruiker wilt bedienen. Dezelfde beweging volstaat om de deur te sluiten en de portieren te vergrendelen. Deze functie is bijzonder handig als je je handen vol hebt.
  • Keyless entry en start (uniek in segment)
  • Active Safety Brake
  • Head-up display (uniek in segment) die essentiële rij-informatie zoals snelheid, cruise control-snelheidsbegrenzer, navigatie-informatie en botsingswaarschuwing in het gezichtsveld van de bestuurder projecteert.
  • Hill start assist
  • Driver attention alert
  • Lane departure warning
  • Collision risk alert
  • Achteruitrijcamera met Top Rear Vision die het beeld van het voertuig en de omgeving in vogelperspectief weergeeft en automatisch inzoomt na het achteruitrijden voor gemakkelijker manoeuvreren.
  • Coffee break alert
  • Intelligent headlamp beam control
  • Grip Control
  • Speed limit sign recognition and recommendation
  • Cruise control-Speed limiter
  • Blind spot monitoring system

 

Connectiviteit

De Citroën ë-Jumpy is leverbaar met keuze uit drie pakketten voor connectiviteit: Connect Assist, Connect Nav en Connect Play. Deze pakketten maken deel uit van het Citroën Advanced Comfort®-programma, met als doel de toegang tot connected diensten snel en intuïtief te maken voor de klant, terwijl het voldoet aan drie belangrijke vereisten: optimale veiligheid, gemakkelijke navigatie en een optimale gebruikerservaring.

  • Het Connect Assist-pakket omvat Assistance & SOS voor de veiligheid van de bestuurder en passagiers. Door de ‘Assistance’-knop handmatig in te drukken, wordt een telefoonverbinding gelegd met een speciaal callcenter. Als een licht ongeval heeft plaatsgevonden of iemand onwel geworden is, kan de bestuurder handmatig de rode ‘SOS’-knop indrukken om hulpdiensten in te schakelen. Tevens wordt direct de exacte locatie van het voertuig doorgegeven. Indien als gevolg van een ongeval de airbags geactiveerd zijn, worden automatisch hulpdiensten ingeschakeld en de locatie van het voertuig doorgegeven. Deze functie is standaard op de Citroën Jumpy en dus ook op de ë-Jumpy.
  • Connect Nav omvat een infotainmentsysteem met 7” touchscreen en geïntegreerde TomTom-navigatie met real-time verkeersinformatie. Ook kunnen locaties en prijzen van parkeergarages worden opgehaald, evenals het weerbericht en lokale POI-zoekopdrachten. De functies voor navigatie, telefoon en radio kunnen bediend worden met behulp van spraakbediening. Verder profiteren gebruikers van drie jaar gratis visuele en akoestische waarschuwing van snelheidscontroles (afhankelijk van wetgeving per land). De instellingen van pre-conditioning kunnen eveneens via de touchscreen van het Connect Nav-systeem worden gewijzigd.
  • Connect Play (MirrorLink) biedt smartphone-connectie via Apple CarPlay en Android Auto waarmee de belangrijkste functie van de smartphone via de touchscreen in de auto bediend kunnen worden.

 

Specifieke toepassingen

Met de My Citroën-app kunnen abonnees op afstand het opladen beheren, de resterende laadtijd en actieradius controleren en pre-conditioning en vertraagd opladen programmeren. Tevens hebben gebruikers toegang tot specifieke Free2Move Services voor elektrische voertuigen, zoals het zoeken van laadpunten, kilometerregistratie, onderhoudswaarschuwingen en inplannen van service-afspraken. De Free2Move-app helpt bij het parkeren en opladen dankzij de Charge My Car-diensten met:

  • Toegang tot 160.000 laadpunten, het uitgebreidste Europese netwerk van openbare laadstations.
  • Locatie van laadpunten die geschikt zijn voor de ë-Jumpy.
  • Optimale routeplanning op basis van de resterende actieradius, buitentemperatuur, topografie en rijstijl etc.
  • Betaling met laadpas of direct via de app.