Citroën onthult oli [all-ë] concept

Body

Citroën oli (spreek op zijn Engels uit als ‘all-ë’) zegt: ‘Genoeg!’, en gaat in tegen de industrietrends naar zwaardere, complexere en duurdere emissievrije gezinsauto’s

 

De innovatieve Ami toonde al aan hoe Citroën eigenwijs durft te zijn om zijn belofte na te komen om eenvoudig en volledig elektrisch vervoer voor iedereen beschikbaar te maken. Het was ook de stimulans voor de oli, een opvallend en innovatief ‘rijdend laboratorium’ dat de drempel voor de gezinsmobiliteit moet verlagen door in te gaan tegen de trends in de industrie naar steeds zwaardere, complexere en duurdere elektrische auto’s.

Het is de leidraad van Citroën: een avontuurlijke lijst met slimme en haalbare ideeën gericht op het verminderen van gewicht en reduceren van complexiteit, om de efficiëntie, veelzijdigheid en toegankelijkheid te maximaliseren. De oli is een bestemming, waarbij de trend naar ‘meer’ is ingeruild voor het constructieve ‘genoeg’ – of zoals de Grote Van Dale het omschrijft: ‘zoveel als nodig is’.

Klanten kunnen verwachten dat veel van de concepten en innovaties die in de oli worden getoond, zullen doorwerken in de toekomstige elektrische gezinsauto’s van Citroën.

Terwijl de Ami letterlijk een kleine stap was, betekent de oli een opwindende sprong in de toekomst. In plaats van een ‘paleis op wielen’ dat 2.500 kg weegt en is volgehangen met schermen en gadgets – wat de huidige trend is in de auto-industrie – is de oli een concept dat bewijst dat met alleen de dingen die klanten echt nodig hebben en willen, voldaan kan worden aan de maatschappelijke behoefte aan goedkope, emissievrije mobiliteit. Mobiliteit die bovendien met toepassing van verantwoorde materialen en duurzame productieprocessen voor meerdere levensstijlen geschikt is.

Aanjager elektrische lifestyle

Met de oli toont Citroën op moedige wijze hoe het de inzet voor de toekomstige gezinsmobiliteit zal verhogen: door over elk detail na te denken om het verbruik van grondstoffen en materialen te beperken, zodat het aangename voertuigen kan maken die niet alleen gemakkelijker zijn te gebruiken en te begrijpen, maar ook beter te betalen, met voldoende actieradius en een grote functionaliteit.

De slim bedachte oli is een conceptueel gezinsvoertuig dat zeer uiteenlopende activiteiten mogelijk maakt. Daarbij is duurzaamheid het uitgangspunt. De oli demonstreert hoe de zogenoemde ‘best-in-class’ Life-Cycle-Assessment (LCA – levenscyclusanalyse) kan worden bereikt. Vanaf het ontwerp met een terughoudend, maar optimaal gebruik van lichte en gerecyclede materialen, tot aan duurzame productieprocessen en van duurzaamheid voor een langere ‘levensduur’ tot verantwoorde recycleerbaarheid aan het einde van de levensduur.

De oli maakt een elektrische levensstijl mogelijk, allereerst natuurlijk door emissievrije mobiliteit te bieden, maar de oli gaat veel verder. Zoals het een ‘elektrisch apparaat’ betaamt, past hij naadloos in ons elektrische ecosysteem, als een belangrijke schakel tussen de zonnepanelen op de woning (de te veel opgewekte energie kan worden geleverd aan het net), de behoefte van de consument aan elektriciteit onderweg of thuis (bijvoorbeeld in geval van een stroomstoring) en het bredere elektriciteitsnet.

Door slimme ‘Vehicle to Grid’-mogelijkheden (V2G) te ondersteunen, kan een voertuig als de oli geld verdienen voor zijn eigenaar door overtollige energie van zonnepanelen tijdelijk op te slaan zodat de eigenaar die kan verkopen áán zijn energieleverancier. Bovendien kan hij een steentje bijdragen door te helpen bij stroomproblemen, als sprake is van piekvraag of een stroomstoring in het netwerk.

De Citroën oli toont ook hoe hij dankzij de ‘Vehicle to Load’-mogelijkheid (V2L) onderweg als een “thuis” kan fungeren, tijdens uitstapjes naar het strand of tijdens een kampeerweekend. Met zijn 40 kWh-batterij en een stopcontact met een vermogen van 3,6 kW (het equivalent van een 230 V 16 amp huishoudelijk stopcontact), kan de oli theoretisch een elektrisch apparaat van 3000 watt gedurende ongeveer 12 uur van stroom voorzien.

 

Nieuw maar vertouwd logo

Aanvullend op de subtiele belofte via de achterklep aan klanten en publiek grijpt de oli ook terug op het technische erfgoed van Citroën om de trotse nieuwe merkidentiteit van Citroën te introduceren.

Terwijl de vormtaal van de oli horizontaal met verticaal en afgerond met strak contrasteert om functionaliteit, technisch vernuft en slim industrieel design te suggereren, doet het nieuwe ‘zwevende’ logo precies hetzelfde. De chevrons zijn prominent aanwezig door de plaatsing over de gehele breedte van de badge. Het verwijst daarmee naar techniek en technische efficiëntie en contrasteert met de warme zachtheid van het verticale ovaal eromheen, om de niet aflatende inzet van het merk voor het welzijn van zijn klanten te suggereren.

Het nieuwe logo herinnert aan het originele Citroën-logo uit 1919 en geeft het op subtiele wijze een nieuwe vorm voor de toekomstige producten van Citroën. Geleidelijk zal de nieuwe merkidentiteit verschijnen bij toekomstige productintroducties en in de (dealer)uitingen van Citroën.